Κυριακή, 28 Μαρτίου 2010

Kαραθεοδωρή ο Έλληνας


" Λίγο να σηκωθούμε
  Λίγο ψηλότερα
  Λίγο,ακόμα θα ιδούμε
  τα μάρμαρα να λάμπουν ,να λάμπουν στον ήλιο.. "

 Τα μαθηματικά είναι ένα νοητικό δημιούργημα της ανθρώπινης ευφυϊας και φαντασίας.
Σύμφωνα με το Πυθαγόρα η φύση εκφράζεται με αριθμούς.
Τα μαθηματικά κατά αρχάς είχαν αφετηρία την αισθητή πραγματικότητα,και δημιουργήθηκαν για να εξυπηρετήσουν πρακτικές ανάγκες ,έτσι δημιουργήθηκε η Γεωμετρία από του Αρχαίους Έλληνες για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της καθημερινότητας και μετέπειτα της αρχιτεκτονικής.
Με τη πάροδο των αιώνων τα μαθηματικά απομακρύνθηκαν από τον αισθητό  κόσμο και κατέληξαν να είναι ένα καθαρά αφηρημένο νοητικό δημιούργημα.
Τα αφηρημένα αυτά μαθηματικά είναι δυσνόητα και καθόλου προσεγγίσιμα από το κοινό νου.
Ένας μεγάλος υπηρέτης των αφηρημένων μαθηματικών με πίστη όμως ότι θα πρέπει να εξυπηρετούν πρακτικές ανάγκες επίλυσης των προβλημάτων της επιστήμης και της τεχνολογίας είναι ο Κωνσταντίνος Καραθεοδωρή δάσκαλος του Αλβέρτου Αϊνστάιν.
Ήταν γόνος οικογένειας από τη Κωνσταντινούπολη με καταγωγή από τη Βύσσα της Θράκης,γεννήθηκε στο Βερολίνο το 1873 όπου ο πατέρας του ήταν πρεσβευτής της Τουρκίας.Έδειξε από νωρίς τη κλίση στα μαθηματικά αλλά ο πατέρας του έλεγε για τα μαθηματικά  "επάγγελμα χωρίς μέλλον" και γιαυτό τον προέτρεψε να σπουδάσει στο τμήμα μηχανικών της στρατιωτικής Ακαδημίας όπου πήρε το βαθμό του ανθυπολοχαγού του μηχανικού το 1895.
Το 1897 τον βρίσκει στη Αίγυπτο βοηθό Μηχανικού στο φράγμα του Ασουάν στο Νείλο.
Μέχρι αυτό το χρονικό διάστημα συμμετέχει σε μαθηματικούς διαγωνισμούς και συνεχίζει να μελετά μαθηματικά.
Στην Αίγυπτο συνειδητοποιεί ότι η δουλειά του Μηχανικού δεν ήταν αυτό που επιθυμούσε στη ζωή του.Εγκαταλείπει το επάγγελμα του μηχανικού και πάει στη Γερμανία να σπουδάσει μαθηματικά.
Έχει δασκάλους διάσημους μαθηματικούς όπως ο Χέρμαν Σβάρτς.Το 1902 πάει στο πανεπιστήμιο του Γκέτιγκεν για διδακτορικό με θέμα "περί ασυνεχών λύσεων στο λογισμό των μεταβολών" ,όπου διδάσκουν οι διασημότητες των μαθηματικών Χίλμπετρ και Μινκόφσκι.Το 1905 διδάσκει πλέον στο πανεπιστήμιο ως υφηγητής.
Αναζητά εργασία σε Ελληνικό πανεπιστήμιο και το Ελληνικό κράτος του προσφέρει θέση ελληνοδιδάσκαλου σε επαρχιακό σχολείο.Απογοητευμένος ταξιδεύει Παρίσι γνωρίζεται με διασημότητες των μαθηματικών όπως ο Πικάρ και ο Πουανκαρέ.
Το 1909 είναι καθηγητής στο Πολυτεχνείο του Ανόβερου.
Είχε ασχοληθεί επι 10 χρόνια με αφηρημένα μαθηματικά είχε έρθει η ώρα να τα εφαρμόσει στη πράξη μια και είχε παρελθόν μηχανικού.
Δημοσιεύει εργασία με θέμα "Ερευνα επί των βάσεων της Θερμοδυναμικής" όπου περιέχεται και η περίφημη στο κόσμο των Φυσικών "η Αρχή Καραθεοδωρή" που την αναφέρω για ιστορικούς λόγους.
"Σε κάθε κατάσταση θερμοδυναμικής ισορροπίας ενός συστήματος υπάρχουν μερικές απείρως γειτονικές καταστάσεις ισορροπίας στις οποίες δεν μπορούμε να φτάσουμε με αδιαβατικές μεταβολές"
Οταν μιλούσε για το θεώρημα του έλεγε "Σύμφωνα με το θεώρημα που έχω τη τιμή να φέρω το όνομα του".
Το 1918 γίνεται καθηγητής στο πανεπιστήμιο του Βερολίνου αντικαθιστώντας το μεγάλο μαθηματικό  Χέρμαν Σβάρτς.Αντιλαμβάνεται τη μεγάλη αξία του θεωρήματος του Σβάρτς το αξιοποιεί και το μετονομάζει σε "λήμμα του Σβάρτς",και έτσι είναι πλέον γνωστό διεθνώς στο κόσμο των μαθηματικών.
Το 1920 συμμετέχει με τη προτροπή του Ελευθερίου Βενιζέλου στη δημιουργία Πανεπιστημίου στη Σμύρνη.
Το 1922  η Μικρασιατική καταστροφή τον βρίσκει στη Σμύρνη δεν φεύγει, ως δημόσιος υπάλληλος με άλλη αίσθηση του καθήκοντος προσπαθεί να περισώσει ότι ο πάμφτωχος ελληνικός λαός του είχε εμπιστευθεί,τη βιβλιοθήκη και όργανα φυσικής που υπάρχουν ακόμα στο Μουσείο Φυσικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Από το 1922  έως το1924 είναι καθηγητής στο Πολυτεχνείο στο τομέα των μαθηματικών και της μηχανικής.
Το 1924 η μητέρα πατρίδα διώχνει πάλι το παιδί της,εγκαταλείπει την Ελλάδα και γίνεται καθηγητής στο Πανεπιστημίου του Μονάχου διάδοχος του μεγάλου μαθηματικού  Λίντεμαν.
Στο Μόναχο είχε προσκληθεί από το μεγάλο της επιστήμης της δομής του ατόμου , Ζόμερφελντ.
Ο οποίος είχε πει: "το Πανεπιστήμιο του Μονάχου είναι αρκετά μεγάλο για να έχει τη πολυτέλεια ενός Καραθεοδωρή".
Υπήρξε μέλος της Ακαδημίας  Βερολίνου,Μονάχου,Γκέντιγκεν,Κολωνίας,Αθηνών,Ρώμης.
Το έργο του μεγάλο.Λογισμός των μεταβολών,Σύμμορφες απεικονίσεις,μερικές διαφορικές εξισώσεις,πραγματικές συναρτήσεις,μιγαδικές συναρτήσεις,γεωμετρική οπτική,θερμοδυναμική,θεωρία συνόλων,πολυδιάστατοι χώροι,αστρονομία.
Αποδεικνύει το θεώρημα του Πουανκαρέ.
Στις εργασίες του στην οπτική βασίζεται η κατασκευή ενός από τα τηλεσκόπια στο Αστεροσκοπείο του Πάλομαρ.
Θεωρείται ο δάσκαλος του Αϊνστάιν ,διότι ο Αϊνστάιν βασίστηκε στις εργασίες του και δημιούργησε την ειδική θεωρία της σχετικότητας.
Ο Αϊνστάιν βρέθηκε στην ανάγκη να δεχθεί το τετραδιάστατο χωροχρόνο,εδώ ζήτησε τη βοήθεια του Καραθεοδωρή, όπως φαίνεται απο την αλληλογραφία του Αϊνστάιν προς το Καραθεοδωρή που αποκάλυψε η κόρη του μετά το θάνατο του.
Η συμβολή του στη Θεωρητική Φυσική είναι τεράστια διότι συνέβαλε στη μαθηματική θεμελίωση τομέων της φυσικής όπως η γεωμετρική οπτική,η θερμοδυναμική,η μηχανική,η σχετικότητα.
Έχει 232 εργασίες δημοσιευμένες οι 162.
Ήταν Ελληνολάτρης και Αρχαιολάτρης.Στο σπίτι δεν επέτρεπε άλλη γλώσσα εκτός από τα Ελληνικά.
Πέθανε στο Μόναχο το 1950 όπου και ο τάφος του.
Προσωπικότητα άγνωστη στην Ελλάδα για πολλά χρόνια, τα τελευταία χρόνια έγινε προσπάθεια να γίνει γνωστό το έργο του στο ευρύ κοινό.
Το 1994 το Ελληνικό κράτος τον τίμησε με την έκδοση γραμματοσήμου.
Δεν πλούτισε από την επιστήμη του ,αλλά ήθελε η επιστήμη του να πλουτίζει.

Πηγή πληροφοριών η 5 τομη έκδοση του έργου του από τη Βαυβαρική Ακαδημία Επιστημών.

Η ανάρτηση αφιερώνεται στο  φίλο Δημήτρη,που τα καράβια του μου θυμίζουν τα πνευματικά ταξίδια που έκανα και τα πραγματικά που δεν έκανα.

Τετάρτη, 24 Μαρτίου 2010

Ύμνος στη Βασική Έρευνα


Πολλές φορές οι απλοί πολίτες θέτουν το ερώτημα γιατί δαπανώνται τόσα χρήματα για να μελετήσουμε τη σύγκρουση δύο σωματιδίων με υψηλή ενέργεια στον επιταχυντή αδρονίων του CERN,ενώ τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για κοινωνικές δαπάνες?
Τι ωφελεί η Βασική Έρευνα?
Η επιστήμη ανταποκρίνεται κατ΄αρχάς σε μια ανάγκη που χαρακτηρίζει τον άνθρωπο να γνωρίσει.Να ανακαλύψει τους θεμελιώδεις νόμους της φύσης,που διέπουν το κόσμο που ζούμε.Να παρατηρήσει,να ταξινομίσει τα παρατηρούμενα φαινόμενα ,να φέρει στην επιφάνεια  το απόλυτο και το αναλλοίωτο,μελετώντας τα φαινόμενα κάτω από ειδικές και ασυνήθιστες συνθήκες ,δημιουργημένες από την ανθρώπινη ευφυϊα ,αυτή είναι η ψυχή της βασικής έρευνας.
Aυτή η έρευνα αναπτύσσεται, και πρέπει να αναπτυχθεί, με σκοπό να αυξάνει και να καθιστά ακριβέστερες  τις γνώσεις.
Από αυτή την ελεύθερη έρευνα, πέρα από κάθε ιδέα εφαρμογής, γεννιούνται οι νέες ιδέες  οι οποίες επιτρέπουν τις επι πλέον αποτελεσματικές εφαρμογές .
Ο πρώτος στόχος της επιστήμης δεν είναι η εφαρμογή .
Η γνώση των φυσικών νόμων οδηγεί σχεδόν πάντοτε στη δυνατότητα να ελέγξουμε τις φυσικές μεταβολές.Η μελέτη του ηλιακού στέμματος, για παράδειγμα, οδηγεί σε καλύτερη κατανόηση της συμπεριφοράς των ισχυρά ιονισμένων αερίων μέσα σε μαγνητικά πεδία.Αυτό το θέμα αποδεικνύεται ότι έχει μεγάλη τεχνολογική αξία.Οι αστροφυσικοί όταν παρήγαγαν αυτές τις τεχνολογικά χρήσιμες γνώσεις ,δεν είχαν καθόλου ως στόχο αυτή την εφαρμογή.
Η εφαρμοσμένη έρευνα είναι εκείνη που μπόρεσε να αξιοποιήσει μέρος αυτών των γνώσεων στη βιομηχανία.
Οι επιστήμονες του 20 ου αιώνα σε καμιά περίπτωση δεν εργάζονταν έχοντας ένα σαφώς πρακτικό στόχο.
Η κινητή τηλεφωνία ξεκίνησε από τη βασική έρευνα στη ραδιαστρονομία,στην εξερεύνηση του διαστήματος.
Τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα μέσω των οποίων γίνονται οι σύγχρονες επικοινωνίες δεν μελετήθηκαν με στόχο  τις τηλεπικοινωνίες.
Ανακαλύφθηκαν από το Ηertz, που επιθυμούσε να προβάλει την ομορφιά της Φυσικής και στηριζόταν στις θεωρητικές διαπιστώσεις του Μaxwell.
Oταν ο Αϊνστάιν δημιούργησε τη περίφημη σχέση Ε=mc(2) που δηλώνει την ισοδυναμία μάζας -ενέργειας δεν είχε στόχο τα πυρηνικά εργοστάσια,τη πυρηνική ιατρική, ούτε την ατομική βόμβα.
Οι ηλεκρονικοί υπολογιστές τις καθημερινότητας μας δεν έγιναν από επιστήμονες που είχαν στόχο να δημιουργήσουν υπολογιστές, επινοήθηκαν γύρω στο 1930 από φυσικούς που ασχολούνταν με στοιχειώδη σωματίδια,με κύριο αντικείμενο έρευνας τη Πυρηνική Φυσική.
Ο πειραματισμός και η έρευνα στα όρια της επιστήμης απαιτούν τεχνικά μέσα που υπερβαίνουν τα όρια της δυνατότητες της υπάρχουσας τεχνολογίας.
Γιαυτό ένας μεγάλος αριθμός τεχνολογικών επινοήσεων δεν έχει πρακτικούς σκοπούς  αλλά τις απόπειρες διεύρυνσης των ορίων της γνώσης.
Στο τομέα της Φυσικής των στοιχειωδών σωματιδίων και στην Αστροφυσική για τη μελέτη των ορίων του Σύμπαντος οι τεχνολογικές επινοήσεις είναι εξαιρετικά δαπανηρές.
Τα μεσόνια,τα  κουάρκ για να εμφανιστούν απαιτούν πολύ υψηλές ενέργειες που δεν είναι εφικτές στη Γη, συνεπώς χρειάζονται τεράστιες δαπάνες που συχνά ξεπερνούν τις δυνατότητες μιας χώρας.
Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι θα ήταν προτιμότερο να επενδύσουμε αυτά τα κολοσσιαία ποσά σε έρευνες πλησιέστερες προς τις κοινωνικές και οικονομικές μας φροντίδες.
Η παραπάνω συλλογιστική  είναι λανθασμένη και επικίνδυνη.
Διότι χωρίς καμιά αμφιβολία από αυτές τις έρευνες θα προκύψουν οφέλη για πολλούς τομείς τις ανθρώπινης δραστηριότητας, αρκεί η ανθρώπινη σύνεση τις προφυλάξει από τον παραλογισμό.
Δύο τομείς που θα οφεληθούν από τη βασική έρευνα στο μέλλον είναι η Ιατρική και ο ενεργειακός τομέας.
Σήμερα η βασική ερευνα έχει να επιλύσει προβλήματα συμπεριφοράς της ύλης σε συνθήκες υψηλών θερμοκρασιών, σε κατάσταση πλάσματος όπου αρχίζει η πυρηνική σύντηξη, όπως γίνεται στον ήλιο.Αν μελετηθούν τα θέματα αυτά τότε θα μπορέσει η ανθρωπότητα να παράγει ενέργεια με ασφάλεια με τον ίδιο τρόπο που παράγεται στον ήλιο.  Οταν θα έλθει το τέλος της παραγωγής ενέργειας από άνθρακα θα κατωρθώσει ο άνθρωπος να γίνει ενεργειακά αυτάρκης.
Η ανάπτυξη της βασικής έρευνας είναι καθήκον της ανθρωπότητας,από γεννιά σε γεννιά ,χωρίς ανάπαυλα,πέρα από σύνορα όλοι οι λαοί  συμβάλλουν στο σκοπό αυτό.
Η Φυσική των υψηλών ενεργειών και η έρευνα εξερεύνησης του διαστήματος έχουν εδρεώσει μια τέτοια συνείδηση σε όλες τις χώρες,διότι απαιτείται συνένωση τόσο ανθρώπινου δυναμικού όσο και κεφαλαίων για τη κατανόηση της φύσης.

Πέμπτη, 18 Μαρτίου 2010

Με το δίκιο στην αγκαλιά της αντιστέκεται

Μια ιθαγενής του Αμαζονίου με το γυμνό παιδί της στη αγκαλιά αντιστέκεται στους αστυνομικούς που θέλουν αυτήν και άλλα 200 περίπου μέλη του Κινήματος Ακτημόνων να τους διώξουν από ένα κομμάτι του εδάφους στα περίχωρα του Manaus, στην καρδιά του  Αμαζονίου 11 Μαρτίου 2008.
 Η ανάρτηση αφιερώνεται στη Μargo που αντιδρά στο απέραντο σκουπιδιαριό του νησιού της κυριολεκτικά και μεταφορικά έχοντας αγκαλιά τη Τέχνη της.

Σάββατο, 13 Μαρτίου 2010

Ένας διαφορετικός κόσμος

Μουσουλμάνες προσεύχονται την παραμονή της πρώτης ημέρας του ισλαμικού μήνα νηστείας Ramadan σε ένα μουσουλμανικό τέμενος στη Surabaya, της Ανατολικής Ιάβα στις 31 Αυγούστου 2008.
Η χαριτωμένη μικρούλα μέσα στην αθωότητα της δεν καταλαβαίνει το κόσμο που μεγαλώνει.

Δευτέρα, 8 Μαρτίου 2010

Παγκόσμια ημέρα γυναίκας

Μια νέα αφγανή γυναίκα έχει το θάρρος να παρουσιάζει το πρόσωπό της στο κοινό για πρώτη φορά μετά από  5 χρόνια που οι Taliban  εφάρμοσαν το νόμο της Sharia, περιμένοντας σε ένα κέντρο διανομής τροφίμων στο κέντρο της Καμπούλ στις 14 Νοεμβρίου 2001, αψηφώντας την εντολή του Ισλάμ και των Taliban που ζητούν όλες οι γυναίκες να κρύβουν το πρόσωπό τους κάτω από τη Μπούργκα.