Παρασκευή, 20 Ιανουαρίου 2012

ΑΣΤΙΚΟΣ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ

Στο τέλος του 19ου αρχές  20ου αιώνα αρχίζει ο αστικός   μετασχηματισμός της Ελληνικής κοινωνίας.Σημάδια αυτού του μετασχηματισμού βλέπουμε τόσο στην ενδυμασία αλλά και στις κατοικίες .Μέχρι το 1890 η ενδυμασία ιδιαίτερα των αγροτικών πληθυσμών της χερσαίας Ελλάδας ήταν η παραδοσιακή στολή της  φουστανέλας  μετά το 1900 πλέον έχει καθιερωθεί η «φράγκικη»ενδυμασία.Ο πληθυσμός της υπαίθρου μέχρι το τέλος του 19ου αιώνα ,στην πλειοψηφία του κατοικούσε στις πεδινές περιοχές σε πλινθόκτιστες καλύβες, ενώ στις ορεινές σε πετρόκτιστες καλύβες χωρίς εσωτερικό διαχωρισμό .Στις πόλεις στη μεγάλη πλειοψηφία κατοικούσε σε ξύλινες πρόχειρες κατασκευές. Από τις αρχές του 1900 και μετά δημιουργούνται κατοικίες πέτρινες συνήθως με ισόγειο όπου υπήρχαν τα ζώα ή αποθήκες και πάνω η κατοικία που διέθετε διαχωρισμό συνήθως ξύλινο και ξύλινα πατώματα και συνδετικό υλικό της λαξευμένης πέτρας συνήθως αμμοκονίαμα (μίγμα ασβέστη και άμμου).Οι παρακάτω εικόνες δείχνουν αυτό το μετασχηματισμό .

Φουστανέλα,πουκαμίσα,γιλέκο,σιλάχι,ζωνάρι με τα εθνικά χρώματα  και μαντίλι καλαματιανό μεταξωτό.Tσαρούχι.
Την φορούσε στο γάμο του το 1915. 




Πιστόλα δίκανη εμπροσθογεμής του 1850.
Πρωτόγονη ,γέμιζε μπαρούτι και βόλια από μολύβι .
Διαθέτει δυο σκανδάλες και δυο κοκοράκια.


Ρολόι  του 1930 "OSCAR"  Swise made 17 juels


Ρολόι του 1940 Ιταλικής κατασκευής .
Αγοράστηκε από Ιταλό φαντάρο στη  κατοχή το 1943 με αντάλλαγμα μια κότα !!!


Η Κυρία Σταμάτα με την ομπρέλα της και τη σκούφια της με τη φούντα,αγκαζέ με το κύριο Κώστα το μουστακαλή , το  1910 φοράει τα "φράγκικα"




Πέτρινη καλύβα χωρίς συνδετικό υλικό (ξερολιθιά)



Kατασκευάστηκε το 1897 από Λαγκαδινούς τεχνίτες .Σταυροειδής μετά τρούλου.
Το καμπαναριό είναι μεταγενέστερο του 1957.
Κτίσμα του 1937
Κτίσμα του 1908
Δημοτική βρύση κτίσμα του 1870 επι Δημάρχου Τριπόλεως Α.Νικόπουλου

Κατοικία του ποιητή Κων.Καρυωτάκη. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στο σπίτι αυτό στις 30 Οκτωβρίου 1896  
Κατοικία στο Λεβίδι Αρκαδίας

Πέμπτη, 12 Ιανουαρίου 2012

ΧΑΙΡΕ ΠΕΝΘΩΝ


Το Μαίναλο στο βάθος του οροπέδιου της Αρκαδίας
Η Κυρία με τη γούνα στη Τρίπολη μπροστά από το Μαλλιαροπούλειο Θέατρο

Τυπικό λιτό  σπίτι του 1920 σε χωριό της Αρκαδίας.
Ο ξύλινος εξώστης έχει καταστραφεί




H άλλη όψη του σπιτιού.

Το οροπέδιο της Μαντινείας από το αλώνι


O παράξενος Ναός της Αγίας Φωτεινής
Κατασκευάστηκε το 1973 ,ανήκει στο Μαντινειακό Σύνδεσμο και βρίσκεται κοντά στο Θέατρο της Αρχαίας Μαντινείας
Η εκκλησία ξεχωρίζει για την πρωτότυπη αρχιτεκτονική της που είναι κράμα διάφορων ρυθμών, από την παραδοσιακή ελληνική αρχιτεκτονική μέχρι την βυζαντινή αρχιτεκτονική, όπως και τον αγιογραφικό της διάκοσμο που παραπέμπει στην κλασική αρχαιότητα. Ο περίβολος του ναού διακοσμείται από κατασκευές αρχαιοελληνικής έμπνευσης και μνημειακού χαρακτήρα.Αρκετά από τα δομικά στοιχεία του Ναού είναι από παλιά κτίρια που κατεδαφίστηκαν.
Ο Ναός είναι έργο του Αρχιτέκτονα Κώστα Παπαθεοδώρου.
Αν δεν έχουν γραφεί, και γραφεί, για την Αγία Φωτεινή, ένα σωρό κείμενα, άλλα υπέρ κι άλλα κατά, “Αριστούργημα” ο ένας, “έκτρωμα” ο άλλος, “θαύμα του αιώνα” , “τι κιτς, θεέ μου” , “αρχαιοπρεπές” , “ένα ακαθόριστο σύμπλεγμα” , “το Βυζάντιο στο μεγαλείο του” . Στο παρελθόν μάλιστα  προκάλεσε και την επέμβαση της επίσημης Εκκλησίας, η οποία απαίτησε, και τελικά επέβαλε, την μερική αντικατάσταση των αγιογραφιών.



Η είσοδος του Ναού

Φρέαρ Ιακώβ
Ηρώον

Χαίρε Πενθών



Παρασκευή, 6 Ιανουαρίου 2012