Σάββατο 24 Απριλίου 2010

ΚΟΙΝΗ ΛΟΓΙΚΗ

Με τον όρο κοινή λογική εννοείται ο τρόπος αντίληψης των κανόνων της ζωής και της κοινωνίας που είναι αποδεκτές από τους πολλούς.Κοινή λογική ονομάζουμε και το φαινόμενο,όπου μια κοινωνία έχει σαν κατεστημένο,ένα συγκεκριμένο τρόπο σκέψης σε μια σειρά θεμάτων που περιλαμβάνει και το τρόπο που ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται το εσωτερικό του όσο και το εξωτερικό του περιβάλλον.
Η γνώμη των πολλών στη πολιτική παίρνει τη μορφή μιας πανίσχυρης λογικής που δημιουργεί δίκαιο.
Το ερώτημα η γνώμη των πολλών ή των επαϊόντων απαντήθηκε από το Σωκράτη και έγειρε στη πλευρά των επαϊόντων.
Η κοινή λογική σαν έκφραση της γνώμης των πολλών  δεν υπηρετεί πάντα την αλήθεια.
 Πολλές φορές στη πολιτική η κοινή λογική ,στη ποιό απλή της έκφραση το αυτονόητο ,είναι το ζητούμενο.
Στη σύγχρονη Ελλάδα η μη αντίληψη της κοινής λογικής οδήγησε τη χώρα στα όρια της χρεοκοπίας,αν δεν επικρατήσουν στη κοινή αντίληψη τα αυτονόητα τότε πιθανόν να οδηγηθεί η χώρα σε μεγάλες περιπέτειες.Στις μέρες μας στο ερώτημα ποιός πληρώνει, η κοινή λογική απαντά αυτοί που συσσώρευσαν και συσσωρεύουν πλούτο,οι μονίμως φοροκλέπτοντες,οι εκμεταλευτές του ελληνικού δημοσίου και άλλοι πολλοί με το γενικό τίτλο λαμόγια,η πολιτική πρακτική όμως αγνοεί τα αυτονόητα.
Η κοινή λογική παίρνει ορισμένες φορές τη μορφή της κοινής γνώμης που άγεται και φέρεται,από κατεστημένα συμφέροντα,οι αντιλήψεις της μεταβάλλονται από τη μια στιγμή στην άλλη με τη συνεργασία πολιτικών και ΜΜΕ.Δημιουργούνται στερεότυπα στη κοινή αντίληψη έξω από κάθε πραγματικότητα ,σε αυτή τη κατεύθυνση βοηθούν οι ομάδες συμφερόντων και τα πολιτικά κόμματα.
 Το ζητούμενο της εποχής μας είναι η σύνθεση της γνώσης των επαϊόντων και της γνώμης των πολλών, αφού πρώτα διαφωτιστεί από τους ειδήμονες. Αυτό προϋποθέτει παιδεία σφαιρική, στην οποία το κλασικό της μέρος θα προσφέρει το βάθος και το πλάτος του στοχασμού, το θετικό της μέρος την ὧν οὐκ ἄνευ οξύνοια και τον πραγματισμό, ενώ το τεχνολογικό της μέρος θα προσφέρει τη μέθοδο.
Πολλές φορές  η λογική του ενός που πάει κόντρα στο ρεύμα αποδεικνύεται τελικά, ότι υπηρετεί την αλήθεια.
Στην επιστήμη η κοινή λογική δεν αποτελεί πλέον καθοριστικό παράγονται για τη προσέγγιση της γνώσης.
Το θέμα της αντίφασης της κοινής λογικής με τα πορίσματα της επιστήμης έγινε ποιό εμφανές όταν ο Αινστάιν δημιούργησε την ειδική θεωρία της σχετικότητας.
Ο απλός ισχυρισμός ότι η ταχύτητα του φωτός είναι σταθερή σε οποιοδήποτε αδρανειακό σύστημα αναφοράς έχει επιπτώσεις που αψηφούν την κοινή λογική ,όπως πχ, ότι ο χρόνος διαστέλλεται ,η μάζα αυξάνει ,το μήκος συστέλλεται.
Οταν αυτό τονίστηκε με έμφαση στον Αϊνστάιν,η απάντηση του ήταν ότι η κοινή λογική είναι το στρώμα των προκαταλήψεων που δημιουργείται στον άνθρωπο πριν την ηλικία των δεκαοκτώ ετών.
Η αίσθηση μας για το χώρο το χρόνο και την κίνηση,βασίζεται στην παρατήρηση της παιδικής ηλικίας,
ενός κόσμου στον οποίο δεν κυκλοφορούν αντικείμενα με ταχύτητες συγκρίσημες με εκείνη του φωτός.
Ίσως αν είχαμε βρεθεί σε πολιτισμό που περιστρέφοταν γύρω από το σύμπαν με διαστημόπλοια που κινούνται με ταχύτητες κοντά στη ταχύτητα του φωτός,τότε οι αντιλήψεις για το χώρο και το χρόνο θα φαίνονταν να είναι η κοινή λογική.
Το πραγματικό ερώτημα ,από επιστημονική άποψη,δεν είναι αν η ειδική σχετικότητα αψηφά τη κοινή λογική,αλλά αν μπορεί να αποδειχθεί ότι μας οδηγεί σε αντιφάσεις.Εάν είναι έτσι ,τότε η κοινή λογική κερδίζει.
Από τότε που δόδηκε στη δημοσιότητα η θεωρία του Αϊνστάιν,διάφοροι επιστήμονες με μελέτες τους ισχυρίζονται ότι οδηγεί σε αντιφάσεις.Το παράδειγμα της διαστολής του χρόνου,δείχνει πως με προσεκτική ανάλυση μια εκ πρώτης όψεος αντίφαση,οδηγεί στο συμπέρασμα ότι στη πραγματικότητα δεν υπάρχει καμία αντίφαση.
Σε κάθε συνάντηση επιστημόνων εξετάζονται όλες οι προφανείς αντιφάσεις των θεωριών και γίνεται προσπάθεια να βρεθεί τρόπος επίλυσης τους .
Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος κατανόησης του κόσμου.
Εκεί όμως που η κοινή αίσθηση του κόσμου είναι δημιουργική ,είναι στη περίπτωση του πολιτισμού ενός λαού που έχει να κάνει με τις παραδόσεις του και την αντίληψη και τη φιλοσοφία του για τη ζωή.
Οι λαοί επιτυγχάνουν όταν καταφέρουν η αλήθεια να ταυτιστεί με τη κοινή λογική .

30 σχόλια:

dimitris είπε...

Δασκαλε γραφεις οτι συμφεροντα και μ.μ.ε κατευθυνουν την κοινη λογικη, σωστα, και κλεινεις με το οι λαοι επιτυγχανουν οταν καταφερουν η αληθεια να ταυτιστει με την κοινη λογικη. Πως λοιπον μπορει να γινει η οικονομικη επιτυχια ενος λαου, οταν ειναι κατευθυνομενη. Για τους γνωστους οικονομικους και μονο λογους-τα υπολοιπα ειναι περιτυλιγμα-.Αλλωστε παγκοσμιος δεν υπαρχει επιτυχια, αυτο που μας προβαλουν ειναι αυτο που πρεπει εμεις να πιστεψουμε,το 30% των αμερικανων ειναι παμφτωχοι,δεν εχουν ιατροφαρμακευτικη καλυψη, πανω απο 60.000.000 εκατ. ευρωπαιοι ειναι το ιδιο θεοφτωχοι και με στοιχεια ''δικα'' τους που ειναι σιγουρα μαγειρεμενα, υπαρχει κοινη λογικη? Αυτα τα λιγα σαν παραδειγμα για τον ''αναπτυγμενο'' κοσμο. Τα συμφεροντα των λαων απανταχου της γης δεν ειναι ιδια με τα συμφεροντα των απανταχου ορνιων του χρηματος. Ασε που φροντιζουν μαζι με τα μ.μ.ε να ανακατωνουν το συμπαν μπερδευοντας στο μιξερ των λογικων τους ασχετες οικονομιες κρατων για να κανουν τον κοσμο-πληρωτη τους να νοιωθει μονιμα ενοχος.

a-kentavrou είπε...

@Dimitris
H πλειοψηφούσα Δημοκρατία της Δύσης έγινε τελικά κατ' επίφαση Δημοκρατία έγινε Δημοκρατία της άρχουσας τάξης,που κατευθύνει τα πάντα προς εξυπηρέτηση των δικών της συμφερόντων.Εδώ δεν υπάρχει κοινή λογική δεν υπάρχει πλέον καμία λογική.Η ανυπαρξία λογικής οδηγεί σε αδιέξοδα άτομα και λαούς.

kariatida62 είπε...

Καλησπέρα σας! Η κοινή γνώμη συμβαδίζει πάντα με την λογική; H κοινή γνώμη ναι διαμορφώνεται, όχι όμως και η λογική! Η οποία απαραίτητα δεν είναι και κοινή.Αλλιώς μου φαίνεται "το λογικό" εμένα αλλιώς στον Δημητράκη και τις περισσότερες φορές αλλιώς σε σένα αστέρι μου!

karfoma είπε...

Παιδιά θα συμφωνήσω απόλυτα με την φίλη μας την Καρυάτιδα.
Υπάρχει κοινή λογική μεταξύ της άρχουσας τάξης και του κοσμάκη;
Με ποια λογική έγινε ο πόλεμος στο Ιράκ; Με την λογική της δήθεν ύπαρξης πυρηνικών όπλων και μετά συγνώμη κάναμε λάθος! Λογική των συμφερόντων υπήρχε και τίποτε άλλο!
Φιλιά και καλό Σαββατοκύριακο

a-kentavrou είπε...

@kariatida62
Παρ’ όλο αυτό το τουρλουμπούκι όπως λέει η Φοράδα στο αλώνι ,υποκειμενικών λογικών ,υπάρχει μια κοινή συνισταμένη που συμφωνούμε όλοι.
Αντικειμενική λογική υπάρχει πχ η Μαθηματική λογική.

a-kentavrou είπε...

@karfoma
Aυτή η λογική που επικρατεί σε διεθνές επίπεδο και κυρίως στη Αμερικάνικη πολιτική είναι η λογική της ζούγκλας.

Ανώνυμος είπε...

Τελικα εισαι οπαδος της θεωριας των επαιοντων;;;
Γραφεις
...........Στην επιστήμη η κοινή λογική δεν αποτελεί πλέον καθοριστικό παράγονται για τη προσέγγιση της γνώσης.''''μηπως ομως παραβλεπεις πως η κοινη λογικη και τα ερωτηματα που εθετε υπηρξε ο μοχλος εναρξης της ερευνας ,μεσα απο την οποια ξεπηδησε η Επιστημη;;;
Δεν θα πω τιποτε περισσοτερο απ' οσα ειπαν οι υπολοιποι για τα οργανωμενα συμφεροντα.Πρεπει ομως ν'αναφερω πως εκτος απο την Επιστημη [οπως φανταζομαι οτι την οριοθετεις] υπαρχει και η Κλασσικη Παιδεια ,συμφωνα μάυτην λοιπον οι Αληθινοι φιλοσοφοι ειναι μονο οι ανθρωποι ,που αγαπουν το πραγματικο''Ειναι''.
................................................
'Το κατα ταυτον αει πεφυκος' συμφωνα με τον Πλατωνα, δηλ. το ον και η ουσια που ειναι αντικειμενο ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΗΣ.
..................................................Την δυνατοτητα αυτης της ΔΙΑΛΕΚΤΙΚΗΣ στερουν μεσα απο την απαγορευση καποτε της προσβασης στην εκπαιδευση και τις φιλοτιμες προσπαθειες των των τελευταιων 20 χρονων της εξαφανισης της Κλασσικης παιδειας.
Καθως μονο μεσα απο την διαλεκτικη ειναι δυνατον να προκυψει ειτε κοινος τοπος ειτε η αντιθεση η οποια ομως θα φερει τα χαρακτηριστικα και επιδιωξεις του καθενος στο προσκηνιο,καθως μεσα απο την συγκεκριμενη διαδικασια αναπτυσσεται η κριτικη σκεψη, σε τροπο ωστε να μη μπορει κανεις να χειραγωγηθει η τουλαχιστον να ειναι πολυ δυσκολο.

a-kentavrou είπε...

@taspa
Oχι η θεωρία των επαιόντων στη πολιτική οδηγεί στον ελιτισμό και τελικά στο φασισμό.
Ας πω ένα παράδειγμα για να γίνω κατανοητός ,ποιά τα μειονεκτήματα ή πλεονεκτήματα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αυτό είναι δουλειά των επαιόντων των τεχνοκρατών,η απόφαση πόσα κονδύλια θα δαπανηθούν για αυτό το σκοπό είναι απόφαση πολιτική,γιατί θα μπορούσαν τα κονδύλια αυτά να διατεθούν σε κοινωνικές δαπάνες.
Η διαλεκτική πάνω από όλα ,όχι οι έτοιμες συνταγές,η συνεχής κριτική και αναθεώρηση είναι από τα πιστεύω μου,φυσικά όπως λες η κλασσική παιδεία κατ εξοχή βοηθάει στη κριτική σκέψη.
Τα Ελληνικά σχολεία δεν έχουν μεγάλη έλλειψη κλασσικής παιδείας.Μάλλον τα κατηγορούν για έλλειψη τεχνολογικής κατεύθυνσης.
Στο παρελθόν πράγματι ο κοινός νους έβαλε τα ερωτήματα σήμερα τα ερωτήματα σε ορισμένους τομείς της επιστήμης ξεπερνούν την αισθητή πραγματικότητα έτσι η κοινή αντίληψη για το κόσμο δεν μπορεί να βοηθήσει την έρευνα.

Υπατία η Αλεξανδρινή είπε...

Καλησπερίζω. Είδα φως και μπήκα...
Νομίζω ότι, για το καλό της συζήτησης, είναι καλό να διευκρινίζονται κάποιοι όροι της. Ξεκίνησες, Κένταυρε, με τον ορισμό της κοινής λογικής. Μετά όμως παρεισέφρησαν και η κοινή γνώμη (που δεν είναι γνώση) και η κοινή αίσθηση, που μας ξεστράτισαν. Χρειαζόταν το διευκρινιστικό σου παράδειγμα (απάντηση σε taspa). Είναι φανερό ότι στην εποχή μας πια η κοινή λογική κάθε άλλο παρά κοινή είναι ή, μάλλον, έχει καταντήσει "κοινή"!
Το ζητούμενο της εποχής μας είναι η σύνθεση της γνώσης των επαϊόντων και της γνώμης των πολλών, αφού πρώτα διαφωτιστεί από τους ειδήμονες. Αυτό προϋποθέτει παιδεία σφαιρική, στην οποία το κλασικό της μέρος θα προσφέρει το βάθος και το πλάτος του στοχασμού, το θετικό της μέρος την ὧν οὐκ ἄνευ οξύνοια και τον πραγματισμό, ενώ το τεχνολογικό της μέρος θα προσφέρει τη μέθοδο.
Το ελληνικό σχολείο δεν καλλιεργεί τίποτε απ' όλα αυτά. Σ' αυτό το σημείο θα διαφωνήσω ριζικά μαζί σου, καλέ συνάδελφε. Τα σχολεία μας έχουν ουσιαστικότατη έλλειψη κλασικής παιδείας. Το ότι "διδάσκονται" κάποια αντικείμενα που θεωρούνται μέρος της κλασικής παιδείας, δεν σημαίνει καθόλου ότι καλλιεργείται το συγκεκριμένο μορφωτικό είδος. Γνωρίζεις από πρώτο χέρι πως το κύριο χαρακτηριστικό της ελληνικής εκπαίδευσης είναι η επίφαση!!!

a-kentavrou είπε...

Kαλημέρα σου
Καλή μου συνάδελφος το παρακάτω κομμάτι θα το ενσωματώσω στη κύρια ανάρτηση.Είσαι απόλυτα διευκρινιστική.
"Το ζητούμενο της εποχής μας είναι η σύνθεση της γνώσης των επαϊόντων και της γνώμης των πολλών, αφού πρώτα διαφωτιστεί από τους ειδήμονες. Αυτό προϋποθέτει παιδεία σφαιρική, στην οποία το κλασικό της μέρος θα προσφέρει το βάθος και το πλάτος του στοχασμού, το θετικό της μέρος την ὧν οὐκ ἄνευ οξύνοια και τον πραγματισμό, ενώ το τεχνολογικό της μέρος θα προσφέρει τη μέθοδο."
Είχα την αίσθηση ότι υπήρχε μια αδυναμία στο κείμενο.
Η αρχική μου ιδέα ήταν καθαρά μόνο στο επίπεδο της Φυσικής δηλ. στην αντίφαση της κοινής λογικής με τη θεωρία της σχετικότητας και την απάντηση που έδωσε ο Αϊνστάιν όταν τον ρώτησαν οι δημοσιογράφοι,η επικαι ρότητα με οδήγησε σε ευρύτερη ανάλυση.
Πιστεύω ότι τουλάχιστον στα χαρτιά αρκετή κλασική παιδεία διδάσκεται ,τώρα στη πράξη έχεις δίκιο και βέβαια είναι επίφαση.Το δικό μου αντικείμενο αν διδαχθεί κατάλληλα μπορεί να γίνει μέρος της κλασικής παιδείας.

Υπατία η Αλεξανδρινή είπε...

"Το δικό μου αντικείμενο αν διδαχθεί κατάλληλα μπορεί να γίνει μέρος της κλασικής παιδείας."
Ακριβώς, ακριβέστατα! Όπως και τα υπόλοιπα αντικείμενα, άλλωστε...

Άιναφετς είπε...

Μιχάλη, τα πράγματα για μένα είναι απλά, μέσα στην πολυπλοκότητα τους:
Ο εγκέφαλος για να κατανοήσει οποιοδήποτε θέμα το επεξεργάζεται με την λογική του, που είναι η γνώση, στην συνέχεια την αλήθεια θα την αποκομίσει από την "αίσθηση" που θα έχει από συγκεκριμένο θέμα και όχι από το συναίσθημα. Οι περισσότεροι λειτουργούν με την λογικά τους και όχι με αυτό που λέμε "με την καρδιά τους". Για να κατανοήσεις κάτι πλήρως πρέπει και τα δυο να ισορροπούν!
Έτσι το "κατανοώ" προσωπικά!
Ωραία συζήτηση άνοιξες, χαίρομαι ειλικρινά!

a-kentavrou είπε...

@Άιναφετς
Εσύ σαν ζωγράφος καλλιτέχνης σίγουρα όταν δημιουργείς ενεργείς με την ενόραση,με τη διαίσθηση,με τη καρδιά σε ισορροπία με τη λογική αλλά και πέραν της κοινής λογικής.

Άστρια είπε...

Μου άρεσε η επιλογή του θέματος και η ανάπτυξή του. Επίσης το σκεπτικό της Υπατίας για τους επαϊοντες εξαιρετικό. Όπως και η ειδοποιός διαφορά της κοινής λογικής και της κοινής γνώμης.

Ορισμοί που ανάμεσά τους περιφέρονται η αλήθεια, το δίκαιο, η γνώση, η λαϊκή σοφία .., αλλά δυστυχώς και η εκμετάλλευση, το συμφέρον, ο φανατισμός, η άγνοια...

Όμως για σκέψου, και η γνώση για τη διαστολή του χρόνου και του σύμπαντος ακόμα, αν και υπηρετούν την απάντηση σε πιθανές αντιφάσεις (ή "προκαταλήψεις που δημιουργήθηκαν πριν τα 18"), πόσο αλήθεια επηρεάζουν την καθημερινότητα των περισσότερων ανθρώπων; Για σκέψου στην μικρή ζωή που μας έχει δοθεί, ένα απειροελάχιστο ύπαρξης στον χρόνο και στον χώρο, τόσους ανθρώπους που ζουν υπό συνθήκες απάνθρωπες, τα θύματα του πολέμου, της βίας και της κακοποίησης, την πείνα... Στα πλαίσια της κοινή λογικής θα έπρεπε να έχουν όλοι το ίδιο δικαίωμα στη ζωή, το οποίο στα πλαίσια επίσης της κοινής λογικής αναγνωρίζεται ότι δεν είναι εφικτό για όλους.

Και μου άρεσε που έθεσες μια άλλη λέξη στο προηγούμενό σου σχόλιο δίπλα (και ίσως πιο πάνω)στην κοινή λογική, την "ενόραση"! Ας το πω αλλοιώς, τα μάτια της ψυχής. Ίσως όλα να λυνόντουσαν αν ήταν ανοιχτά.

Καλή εβδομάδα α+3α :)

Ανώνυμος είπε...

a-kentavrou ενδιαφέρον το ιστολόγιο σου γενικότερα και οι θεματολογίες που επιλέγεις.

Νομίζω πως η σκέψη μας είναι κάπως δυτικοκεντική (το αναφέρω σαν γεγονός, όχι σαν επι-κριση).
Συμφώνω με την Υπατία στα περι κοινής γνώμης, δεν υπάρχει κάτι τέτοιο, είναι κοινωνική κατασκευή που προέκυψε μετα τον 2ο παγκόσμιο.

Με την α-λήθεια, την ουσία, το ''Είναι'' ασχολήθηκε η αρχαία ελληνική και δυτική φιλοσοφία και όχι για παράδειγμα ο κινέζικη σκέψη η οποοία δεν διαχώρισε σε ορθολογικό και εμπειρικό τον τρόπο με τον όποιο προσεγγίζουμε την γνώση, κατι το όποιο με οδηγεί να θεωρώ την διατύπωση πως:

''Οι λαοί επιτυγχάνουν όταν καταφέρουν η αλήθεια να ταυτιστεί με τη κοινή λογική''

κάπως σαν δικό μας καθρεφτισμό με τον όποιο βλέπουμε τα πράγματα.

Νόμιζω πως το ζήτημα ξεκινά απο τον υλισμό, περνά στην διαλεκτική (η όποια ξεκινα απο τον Ηράκλειτο και τον Πλάτωνα για να φτάσει στον Κάντ, τον Χέγκελ και τον Μάρξ), την επιστήμη και την επιστημολογία.

Θεωρώ πως η λογική είναι εργαλείο και όχι αξία.

Να'σαι καλά.

a-kentavrou είπε...

@Άστρια
H Υπατία γνώστης της γλώσσας μας βοήθησε σημαντικά στο να διευκρινίσουμε και να κατανοήσουμε όλες της έννοιες.
"Στα πλαίσια της κοινή λογικής θα έπρεπε να έχουν όλοι το ίδιο δικαίωμα στη ζωή, το οποίο στα πλαίσια επίσης της κοινής λογικής αναγνωρίζεται ότι δεν είναι εφικτό για όλους."
Αυτό που περιγράφεις είναι το απόλυτο ανθρώπινο και συνταγματικό δικαίωμα σε ορισμένες χώρες, η οποιαδήποτε ανθρώπινη δραστηριότητα αυτό θα έπρεπε να υπηρετεί.
Η ενορατική προσέγγιση της γνώσεις είναι χαρακτηριστικό όλων των πρωτοπόρων της επιστήμης.
Φιλιά από τη 3α

a-kentavrou είπε...

@ Δ
Η Δυτική σκέψη βασίζεται στον ορθολογισμό που βασική του παράμετρος είναι η μαθηματική λογική, το αίτιο και το αιτιατό, η αναγκαιότητα.
Την εικόνα του εξασθενημένου, πεινασμένου διαλογιζόμενου Γκουρού στις Ινδίες η κοινή μας λογική του Δυτικού κόσμου το χαρακτηρίζει στη καλύτερη περίπτωση εξαθλίωση και στη χειρότερη τρέλα.
Γράφεις:
“Θεωρώ ότι η λογική είναι εργαλείο και όχι αξία.”
Τώρα άνοιξες ένα ζήτημα που δεν με είχε απασχολήσει μέχρι τώρα.
Δέχομαι ότι είναι εργαλείο για πολλούς και διαφόρους λόγους που είναι σχεδόν αυτονόητοι.
Τι είναι αξία?
Είναι η λογική αξία?
Αν δεν είναι αξία γιατί δεν είναι?
Aν θέλεις μπορείς να κάνεις μερικές επεξηγήσεις?
Θα παρακαλούσα όποιος έχει άποψη για το θέμα ας την καταθέσει.

Ανώνυμος είπε...

a-kentavrou

Προφανώς και εικόνα του ασθενημένου, πεινασμένου διαλογιζόμενου Γκουρού στις Ινδίες μπορεί να χαρακτηριστεί ως εξαθλίωση αλλα συνάμα η άρνηση του εαυτού που χαρακτηρίζει το βουδισμό –ο οποιος είναι πολύ της μοδος στην ορθολογική, μορφωμένη δύση- έχει επηρεάσει το γνωσιακο ρεύμα σκέψης που υπάρχει στις κοινωνικές επιστήμες -τις οποίες δεν συμπαθώ ιδιαίτερα αλλά τις αναφέρω επειδή επηρεάζουν τον τρόπο που σκέφτεται η κοινωνία- καθώς και κάποιες οπτικές των θετικών επιστημών ''Ταό και η φυσική'' του Capra για παράδειγμα ή σε άλλο επίπεδο το ''Ζεν και τέχνη συντήρησης μοτοσικλέτας'' του Pirsig ή ο Francisco Varela μου έρχεται στο μυαλό υπάρχει ένα ρεύμα το οποίο αναφέρω και ''συνομιλεί'' με την ανατολή -κυρίως με τον βουδισμό- δίχως απαραίτητα να αποδίδω ιδιαίτερη σημασία, το αναδυκνειω.

Για να το πω απλα, θεωρω πως σχηματιζονται δυο πολοι, ο ενας προερχομενος από τις κοινωνικες επιστημες, την ψυχολογια και τις πολιτισμικες σπουδες, το ρευμα του μεταμοντερνισμου και ο άλλος ο πιο δυτικοτροπος, ορθολογικος και επιστημονικος που αποτελειτε από κλαδους όπως η εξελικτικη θεωρια, κβαντικη φυσικη, θεωρια του χαους και θεωρητικους συτηματων, λειτουργικοτητας κ.λπ
Και τον περιγραφει ο John Brockman στο βιβλιο του The Third Culture, ας πουμε μια επιστημονικη επανασταση.
Είναι δυο ''προτάσεις πολιτισμου'' θα μπορούσα να πω αδόκιμα.

Στο ερωτημα σου περι αξιας
Η αξια είναι συνηθως μια μεταφυσικη, ηθικη πεποιθήση, παρόμοια για παραδειγμα με τη μεταφυσική έννοια της προόδου, την κοσμικη μορφη της οποιας εισήγαγε ο διαφωτισμός και υπερασπιζεται σημερα ο φιλελευθερισμος.

Η επιστημη και η λογικη δεν εχουν καμια σχεση –κατά την προσωπικη μου εκτίμηση- με αξιες και βεβαια δεν εχουν αποκλειστικους εκπροσωπους και εκφραστες, μπορει μια κοινωνια να επιλεξει να είναι κυριος αξονας της η επιστημη ή η λογικη για καποιο σκοπο –παραγωγικοτητα, γνωση, ποιότητα ζωής στις μέρες μας κ.λπ
Αλίμονο μας εάν ηθικοποιήσουμε, ιδεολογικοποιησουμε ή πολιτικοποιήσουμε την επιστήμη.
Χάσαμε τον ένα άξονα στον οποίο μπορούσαμε να βασιστούμε ως ανθρωπότητα, την φιλοσοφία τον περασμένο αιώνα, ας μην οδηγηθούμε και στο χάσιμο και του τελευταίου άξονα που μας απέμεινε ως ανθρωπότητα, της επιστήμης.

Η αιτιοκρατία ή ντετερμινισμός, ο οποίος μας έχει φτάσει ως εδώ και αυτό καλό είναι να μην το ξεχνάμε έχει αμφισβητηθεί από τον εμπειρισμό, τον σχετικισμό, τον μεταμοντερνισμό και την κβαντομηχανική και γενικότερα ''ψιλοτρανταζεται'' στις μέρες μας.
Ο ορθολογισμός δεν ανήκει αποκλειστικά στη υλιστική θεώρηση των πραγμάτων, νομίζω πως έχει παρεξηγηθεί, ακριβώς επειδή τον αναγάγουμε σε αξία.

Σ'ευχαριστώ και ελπίζω να μην κούρασα.

a-kentavrou είπε...

@ Δ
Επειδή πρέπει να γνωρίζω με ποιόν ομιλώ,μελέτησα τα κείμενα σου στην ιστοσελίδα σου.
Ο Πλατωνικός διάλογος που κατέληξες στο συμπέρασμα ..και να καταδείξω ελαφρώς πως ο Χριστιανισμός στα θεμέλια του δεν είναι παρα εξ-ιουδαισμένος Πλατωνισμός;...ή μήπως εκ-Πλατωνισμένος Ιουδαισμός;...
η σύμβολος σε αυτά τα θέματα Φιλόλογος συμφωνεί με τη δεύτερη άποψη.

Ανώνυμος είπε...

a-kentavrou

Εφόσον σε ενδιαφέρει θα σου πρότεινα να διαβάσεις τα εξής:

-Το αποδομημένο στοιχειακό άτομο.
-Α-ποιητος.
-Για τον μοναχικό Άνθρωπο.

Πάντως είναι δυσκόλο φίλε να γνωρίσεις με ποιόν μιλάς μέσα απο έναν χώρο που ιχνηλατεί πολλα νοητικά μονοπάτια, μόνο με διαπροσωπική επαφή γίνονται αυτά -αλλα ζούμε την εποχή του διαδυκτίου.- ολα τα άλλα είναι είδωλα, καθρεφτισμοί και μέσα απο το ιστολόγιο τονίζω πως κατ'ουσίαν χάνουμε τον άνθρωπο μέσα στις ιδέες μας.
Εχει μια ροη το ιστολόγιο και δεν έχει θίξει όσα με απασχόλουν -κατ' ουσίαν όλη την ίστορία των ιδεών.
Δεν είμαι ιδεολόγος για να γράφω μόνο ότι συμφωνώ πάντως.

Σ'ευχαριστώ για τον διάλογο και χάρηκα για την ''γνωριμία''.

a-kentavrou είπε...

@ Δ
Σίγουρα με αυτή την επίσκεψη δεν μπορώ να γνωρίσω την πλήρη προσωπικότητα σου σαν ζώσα πραγματικότητα.Γνώρισα ίσως ένα μέρος της εικονικής διαδυκτιακής προσωπικότητας δηλαδη κατάλαβα απλά ότι αντικείμενο της διαδυκτιακής προσωπικότητας σου δεν είναι οι ενασχόληση με την ιχθυοκαλλιέργεια!!!!
Εδώ είμαστε να τα λέμε με καθρεπτισμούς και αντικατοπτρισμούς με είδωλα τις ιδέες μας.Ο άνθρωπος σαν άυλη οντότητα σίγουρα θα υπάρχει.

Υπατία η Αλεξανδρινή είπε...

Απ' ό,τι βλέπω, η συζήτηση έχει ανάψει για τα καλά.
Για τη διευκρίνιση του όρου "λογική", καλό θα ήταν να θυμηθούμε ότι αυτή θεμελιώνεται από τον Αριστοτέλη ως μέθοδος κατανόησης του ειναι, ως εργαλείο προσέγγισης της αλήθειας. Με τις 10 λογικές του κατηγορίες (για τα πρώτα και τα ύστερα) επιδιώκει να διευκολύνει τη νόηση στην κατάκτηση της γνώσης. Για κείνον, η λογική είναι ένας μηχανισμός χωρίς ηθικό/αξιακό χαρακτηρισμό, που στόχο έχει την αλήθεια, αλλά και την αποκάλυψη της πλάνης (π.χ. διατύπωση κανόνων ορθής λειτουργίας των συλλογισμών, αποκάλυψη των λογικών σφαλμάτων στα σοφίσματα. Άλλωστε, την αξιοποιεί ιδιαίτερα στη Ρητορική του) -γι' αυτό την ονομάζουμε εμείς "τυπική λογική".
Από εκεί και πέρα, η λογική του Αριστοτέλη θ' αποκτήσει ηθικό/αξιακό περιεχόμενο από τον επιδιωκόμενο με αυτή στόχο.
[Σ' αυτό το σημείο έρχεται ν' ακουμπήσει το πολυσυζητημένο ερώτημα αν η επιστήμη έχει ηθική ή όχι. Κατά την άποψή μου η επιστήμη καθ' εαυτήν δεν έχει, ως χώρος εξόρυξης της αλήθειας. Έχει όμως ηθικό πρόσημο ο τρόπος χρήσης των πορισμάτων της. Εδώ αρχίζει η "ηθικοποίηση / ιδεολογικοποίηση" της επιστήμης.]
Πάνω στον Αριστοτέλη βασίστηκε ο ορθολογισμός της δυτικής σκέψης, που προέκρινε τη νόηση ως κέντρο της. Έχω την αίσθηση -γιατί δεν διαθέτω επαρκείς γνώσεις- ότι η ανατολική σκέψη στηρίχτηκε κυρίως στο βίωμα. Γι' αυτό και είναι δύσκολη η "συνάντηση" των δύο τρόπων σκέψης.
Μια μικρή σημείωση για την Άιναφετς: ο Πλάτωνας δεν είναι τόσο αυστηρός όσο ο Αριστοτέλης στο θέμα της λογικής. Αυτός επιδιώκει την ύψιστη ιδέα (στον κόσμο των ιδεών), την έννοια του αγαθού, που της αποδίδει τις ιδιότητες της ύψιστης δικαιοσύνης, του ορθού λόγου και της ύψιστης αισθητικής.
Κένταυρε, θα μπορούσες να δημιουργήσεις ακόμη κα ολόκληρο ιστολόγιο με μόνο αυτό το θέμα!!!
Υποκλίνομαι.

a-kentavrou είπε...

@Yπατία
Καλησπέρα σου
Εγώ υποκλίνομαι για το είπεδο των αναλύσεων σου,
και τη πολύτιμη συμβολή σου στη διευκρίνηση του όρου λογική.

Ανώνυμος είπε...

Όλη η ουσία βρίσκεται στο τελευταίο σχολιασμό της Υπατίας, μόνο που τον τελευταίο καιρό συναντώ συνεχώς άλλοτε ανθρώπους που απορρίπτουν το Είναι και την ουσία, άλλοτε την αλήθεια (αφού ο βουδιστικός τρόπος σκέψης δεν ασχολειτε με την αλήθεια και μην υποτιμάτε καθόλου το βουδισμό που θα γίνει το όχημα επιρροής της Κίνας στη παγκόσμια σκέψη ακόμα περισσότερο όσο αυτή ισχυροποιείτε) μιας και η αλήθεια είναι σχετική και ο Λόγος ολοκληρωτικός για τους μεταμοντέρνους, οπότε έχουμε φτάσει στο σημείο όταν μιλάμε με το πραγματικό εννοιολογικό περιεχόμενο των λέξεων –που είναι και το ορθό- να μην μπορούμε να συνεννοηθούμε μιας και όλα είναι σχετικά και παγκόσμια και θα πρέπει να τα βλέπουμε ως τέτοια μέσα στην πολύ, πολύ, μα πάρα πολυπολιτισμικοτητα.

Ο τρόπος χρήσης των πορισμάτων της επιστήμης έχει να κάνει βέβαια με πολιτική (όσο αυτή ακόμα υπάρχει)και οικονομία και όχι με την επιστήμη.
Έχουμε παραχαράξει τις λέξεις –γενικά το αναφέρω- ανάλογα με το πώς μας συμφέρει και τις επιδιώξεις που έχουμε, όπως με τον όρο λογική, το ίδιο κάνουμε και με την επιστήμη, τα εργαλεία μας, τις μεθόδους μας τις μετατρέπουμε σε αξίες.

Νομίζω πως όλο αυτό το ζήτημα προέκυψε από τότε που ο διαλεκτικός υλισμός και κυρίως ο Λένιν θεώρησε ως το ''μεγάλο κακό'' τον ιδεαλισμό που πάντα εξυπηρετεί την εκάστοτε εξουσία, μόνο που στην ιστορία της διαλεκτικής έχουν συμβάλει και ιδεαλιστές καθώς επίσης δε νομίζω πως ο Επίκουρος μισούσε τον Πλατωνα, αυτά ψυχανεμίζομαι πως είναι νεωτερικα σύνδρομα που προκύπτουν από τις οικομονιστικες θεωρήσεις του διαφωτισμού και τις παγκόσμιες αξιώσεις ισχύος που αυτός εξέφραζε.

Έχει δίκιο η Υπατία πως η ανατολική σκέψη στηρίχτηκε κυρίως στο βίωμα, ουσιαστικά μη αναπτύσσοντας –η ανατολική σκέψη- μια ξεχωριστή έννοια για αυτό που ο Πλατωνας αποκαλεί ιδέα δεν είχε την ανάγκη να αποκοπεί από το εμπειρικό (βίωμα).
Ο τρόπος προσέγγισης της γνώσης –γνωσιολογία- στην ανατολή είναι εμπειρικός, στη δύση είναι ορθολογικός και εμπειρικός –μόνο που ο ορθολογικός έχει επικρατήσει σχεδόν ολοκληρωτικά
Όντως το ζήτημα είναι πλούσιο και πανέμορφο, ό-μορφες συζητήσεις είναι αυτές.

Συγχαρητήρια Υπατία που έθεσες το ζήτημα στην ορθή του βάση

Υ.γ: Η αισθητική ενός πολιτισμού μπορεί να συμπυκνώνει περισσότερη ουσία από όση μπορούν να προσφέρουν δεκάδες ευρήματα ή να περιγραψουν δεκάδες βιβλία, αντίστοιχα και η αισθητική του κάθε ανθρώπου.

ξωτικό είπε...

Kι εγώ υποκλίνομαι και σε σένα και στην Υπατία και ελπίζω στο μέλλον να έχω χρόνο να τα ξαναδιαβάσω με ησυχία.
μια μεγάλη ΚΑΛΗΜΕΡΑ ενάντια σε κάθε λογική!

Dimos είπε...

Δεν υπάρχει κοινή λογική. Υπάρχει μόνο ικανοποίηση των ταμπού (ουάου, τόσο μηδενιστικό σχόλιο πρώτη φορά κάνω).

a-kentavrou είπε...

@ξωτικό
@Dimo
Kαλημέρα Καλό μήνα

JK O SΚΡΟΥΤΖΑΚΟS είπε...

ΕΥΧΟΜΑΙ ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ ΚΑΙ ΟΣΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΧΑΜΟΓΕΛΑ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΓΙΑ ΜΙΑ ΚΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ:))))

a-kentavrou είπε...

@JK O SKROYTZAKOS
XAMΟΓΕΛΑ ?ΟΛΑ ΠΑΝΕ ΚΑΛΑ! ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ

Ανώνυμος είπε...

Οι ανθρωποι ειναι μπερδεμένοι και αυτο ου ειναι σωστό σημερα αύριο δεν είναι .Το σωστό δεν αλλάζει ,και είναι οι δέκα εντολές .